Ať už jste fotograf, ilustrátor či jiný kreativec, který se pro svá díla snaží najít zákazníky, uživatelské reakce a recenze jsou pro vás velmi důležité. Ne vždy však takové reakce mohou být pozitivní. V takovém případě je třeba zachovat chladnou hlavu a přesně vědět, jak s nimi naložit.
Využití pozitivních reakcí
Reakce jiných zákazníků na vaše služby jsou totiž nesmírně důležité nejen pro vás, ale i pro vaše potenciální zákazníky nové, kteří se chtějí dozvědět, co od vaší práce mohou očekávat. Pokud jsou takové reakce pozitivní, máte vlastně vyhráno. Rozhodně ale nic nezkazíte, když se svým zákazníkem začnete vést dialog.
Pokud vám takový zákazník například pošle pochvalný e-mail, nezapomeňte mu za něj obratem poděkovat a navrhnout, zda-li by se o spokojenosti s vaším projektem nechtěl vyjádřit i na svých sociálních profilech, či jestli byste ho mohli citovat jako referenci na vašem webu (nabízet za takovou „reklamu“ dodatečné služby ale zároveň rozhodně nedoporučujeme). Tím se pozitivní kritika na vaši adresu dostane do popředí a osloví i mnohem víc dalších potenciálních zákazníků.
Zachovejte chladnou hlavu
Samozřejmě se ale na vaši adresu mohou objevit i reakce negativní. A ať už se bude jednat o konstruktivní kritiku nebo čistou provokaci, vždy je třeba se zhluboka nadechnout, vše řešit s klidem a nic si nebrat osobně. Agresivní konverzace nikdy nic neřeší. Nakonec se tak akorát dostanete na úroveň toho, kdo se vás snaží vyprovokovat.
Na druhou stranu pokud se i s absurdními uživateli budete snažit komunikovat a alespoň symbolicky uznáte některý z jejich argumentů (raději ať má zákazník pravdu, i když pravdu nemá), takový člověk často náhle zkrotne a je mnohem přístupnější konstruktivnímu dialogu.
Druhá věc pak je, pokud se jedná o skutečně konstruktivní kritiku, kdy někdo opravdu upozorní na něco, co pro oči nevidíte (sezení před vlastní prací několik hodin způsobuje občas částečnou slepotu). To vám pak samozřejmě nezbývá nic jiného než takovou chybu uznat a napravit, a to hlavně veřejně.
Nesnažte se nic zametávat pod koberec, ale na druhou stranu ani nic zbytečně rozmazávat. Poděkujte, ale dodejte, že tento názor třeba nesdílíte. Pozor však na ona nechvalná „to byl záměr“ prohlášení, zas kterými se občas schovává neochota slyšet cizí názor.
Ve zkratce je tedy třeba zachovat si pozitivní odezvu i za to, co se vám nelíbí, ale je to konstruktivní. A pokud se někdo rozhodl si na vás vyloženě zasednout, vyrovnejte se s tím profesionálně. Pro ostatní zákazníky to bude jednoznačně pozitivní signál.