V předchozím článku na našem blogu jsme porovnávali dvě služby na získávání odběratelů mailových zpráv o novinkách na vašem webu (takzvanných newsletterů), a to konkrétně služby MailChimp a MailerLite. MailChimpu jsme se věnovali celkem podrobně už v minulosti, pokud vás ale zaujala spíše služba MailerLite, pak se v tomto článku podíváme krok za krokem na to, jak se na něm registrovat a jak skrze něj vytvořit formulář pro odběr vašich novinek.
Registrace na MailerLitu
Na webu MailerLite.com uveďte název vaší společnosti (stačí ale klidně jen název webu, pro který chcete formulář vytvořit), váš e-mail a vámi zvolené heslo. Poté vše potvrdte kliknutím na Sign Up Free.
V dalším kroku po vás MailerLite žádá, abyste potvrdili vlastnictví domény webu, na který chcete váš formulář odběru novinek vložit. Konkrétně vás nejdřív nechá zadat danou doménu (Website URL) a poté vyplnit váš e-mail se stejnou doménou. Pokud jste si doménu k vašemu webu koupili u nás, automaticky k ní máte nakoupenou i doménu mailovou, která poštu zpravidla přesměrovává na váš osobní mail (v případě nejasností kontaktujte naši zákaznickou podporu).
Po zadání mailové adresy vám na daný e-mail přijde zpráva s odkazem. Když pak na tento odkaz kliknete, potvrdíte tím, že jste majitelem dané domény.
Dále po vás MailerLite bude vyžadovat vyplnění vašich osobních údajů. Konkrétně vaše jméno, příjmení, název společnosti (opět případně stačí jen název vašeho webu), adresu, město, stát a časovou zónu.
Dále je pak třeba zadat další informace, které už jsou sice vedlejší, jejich vyplnění je ale bohužel stále povinné. Nejdřív vám MailerLite položí několik otázek, konkrétně čím se ve vašem projektu zabýváte, kolik lidí ve vaší organizaci pracuje, jak je vaše organizace stará, kolik už máte odběratelů, jak odběratele získáváte, jaký obsah ve vašem newsletteru plánujete rozesílat, zda jste už zkoušeli i jiné MailerLitu podobné služby a jak jste se o MailerLitu dozvěděli.
Pokud si některými z těchto otázek nejste jistí, můžete je přinejhorším vyplnit náhodně, nebo se opět můžete obrátit na naši zákaznickou podporu a my vám poradíme. V samotném závěru je pak ještě třeba potvrdit souhlas s anti-spamovou politikou MailerLitu.
Jakmile je založení vašeho profilu hotovo, zbývají nám ještě tři základní úkoly. Vytvoření první kampaně, přidání odběratelů a nakonec i vytvoření samotného formuláře pro váš web.
Vytvoření mailové kampaně
Kampaněmi se na MailerLitu rozumí jednotlivé e-maily, které chcete svým odběratelů rozesílat. Název takové kampaně (jinak také předmět daného mailu) zadáte do políčka Subject. Do políček Who is it from? pak vyplníte název vašeho webu (či společnosti) a e-mail, který se bude odběratelům zobrazovat jako e-mail odesílatele. Poté pak MailerLite naštěstí nabízí i zvolit jazyk (Language) jako češtinu.
Zároveň by se ještě hodilo dodat, že k předmětu daného e-mailu můžete doplnit i například konkrétní jméno, e-mail nebo třeba společnost daného příjemce, my to ale zpravidla nedoporučujeme, neboť v českém jazyce taková automatika moc nefunguje. Pokud byste totiž například zvolili předmět jako „Nový článek pro“ a za to nastavili automatické dodání příjemcova jména (třeba Tomáš), vyšlo by z toho „Nový článek pro Tomáš“.
Přidání odběratelů
Jakmile máte kampaň hotovou, musíte přidat či případně vytvořit skupinu odběratelů, které se bude odesílat. V záložce Subscribers můžete buďto novou skupinu vytvořit kliknutím na Add new group, anebo rovnou přidat odběratele do už existující skupiny kliknutím na zelenou ikonku.
Odběratele můžete přidávat třemi způsoby. Buďto importováním seznamu odběratelů ze souboru formátu CSV nebo TXT, zkopírováním seznam z Excelu, anebo přidáváním odběratelů po jednom skrze vyplnění jejich e-mailu a jména.
Vytvoření formuláře
Jakmile máte založenou konkrétní kampaň a k ní přiřazené odběratele, posledním krokem je vytvoření tlačítka přihlášení k odběru novinek, které přidáte na váš web. Toho docílíte zvolením Forms v zeleném panelu záhlaví a poté kliknutím na Create Embedded Form.
Nejdříve je třeba formuláři zvolit jméno (Form name) a pak vybrat, zda chcete celý vložený formulář (Embeded Form) anebo pouhé tlačítko k odběru (Subscribe Button), přičemž pro lepší srozumitelnost pro zákazníky doporučujeme spíše tu první možnost.
Jakmile máte typ formuláře vyplněný, je pak třeba ještě vybrat (vámi už v předchozím kroku vytvořenou) skupinu odběratelů, které se novinky z tohoto formuláře budou posílat (Select subscriber groups).
V dalším kroku už si můžete váš formulář konkrétně personalizovat a MailerLite v tomto ohledu nabízí řadu možností, které tu asi nemá cenu všechny vyjmenovávat. Jelikož vám ale MailerLite při každé změně hned ukáže, jak se na výsledném formuláři projeví, nejjednodušší je si každou funkci prostě takříkajíc „osahat“ a na vlastní kůži si vyzkoušet, která z nich umí co. Opět ale samozřejmě platí, že pokud byste se v těch funkcích už začali ztrácet, můžete nám napsat o radu.
Jakmile máte formulář hotový, MailerLite vám nabídne výběr kódů k vložení na váš web. Nás přitom konkrétně zajímá kód pro JavaScript, který si zkopírujte a pak nám ho zašlete.
Na závěr bychom vám pak ještě doporučili, abyste, až budete mít vše hotovo, váš formulář vložili nejdřív na nějakou skrytou stránku, kde si jeho vyplnění a následné odeslání a přijetí novinky na mail ozkoušíte sami na sobě, abyste měli jistotu, že vše funguje přesně podle vašich představ.