Jak by profesionální fotografové (ne)měli nakládat se sociálními sítěmi

Jak by profesionální fotografové (ne)měli nakládat se sociálními sítěmi

Neobchodujte s lajky

Snaha vyšplhat po žebříčku sociálních sítí co nejvýš se může velmi rychle zvrhnout v prachsprosté válečné tažení na lajky a followery, které nemálo uživatelů (nejen) Facebooku nebo Twitteru mylně považuje za inter­netové body, jejichž sbíráním se nakonec dá vyhrát jakási „Hra o sociální sítě“.

Ve světě přitom ale často platí, že méně je více. A sociální sítě v tom nejsou výjimkou. Mít na svém Twitteru stovky followerů nebo na Facebooku stovky lajků sice vypadá hezky, je vám to ale k ničemu, pokud s žádným z uživatelů, kteří vás olajkovali nebo vás sledují, nekomunikujete a nikdo nesdílí ani nijak jinak přímo nepodporuje vaši práci (těch nejcennějších konstruktivně-kritických reakcí obvykle moc není).

Proto mějte followerů radši třeba jen pár desítek, ale buďte s nimi v pravidelném kontaktu a vzájemně se zajímejte o svou práci. Totéž platí i pro ono nahánění lajků, zvlášť když už i sám Facebook začíná penalizovat stránky, které mají hodně lajků, ale přitom málo aktivních uživatelů.

Stejně tak nemá cenu sociální sítě zahlcovat vaší prací jen proto, abyste byli za každou cenu neustále vidět na nějaké zdi nebo výpisu příspěvků. Zveřejňujte své obrázky, protože se povedly, ale netlačte ze sebe novou fotku jen proto, že jste si zrovna na dnešek stanovili vydat na Facebooku nový příspěvek. Pokud ze sebe budete ládovat fotky příliš rychle na to, abyste se jim dokázali patřičně věnovat, vaše produk­tivita začne rychle stagnovat, čehož si všimnou i vaši přátelé a ti, co vás sledují. Zvlášť když jim budete nové fotky do displeje cpát i několikrát za den.

Jak na Twitter

Nepodléhejte populárním trendům

Stejně jako kterýmkoliv jiným médiem, i sociálními sítěmi se prohání spousta moderních a z hlediska vkusu často poměrně diskutabilních trendů, na které si je třeba dávat pozor. Pokud vlastníte profesionální výbavu, rozhodně s ní nezačínejte zahlcovat svůj facebookový profil tunou selfies.

Stejně tak pozor na to, pokud používáte službu Instagram, na kterou se stalo „in“ vkládat fotky svých jídel. Takže když už chcete nějaké to jídlo skutečně fotit, ať je to radši profe­sionální zakázka pro nějakou restauraci, kam jakékoliv instagramové filtry opravdu nepatří.

Podobně je to i s #hashtagy. Ano, facebookové nebo twitterové hashtagy dokáží být relativně praktickým nástrojem, který vaše příspěvky zařadí do určité tématické kategorie, i tady ale platí, že méně je někdy více. #Není #totiž #snad #nic #horšího #než #když #je #každé #slovo #ve #vašem #příspěvku #hashtag. Hashtagy opravdu nemají takovou moc, aby se vyplatilo zaplňovat jimi většinu vašeho příspěvku. Zkuste dodržovat limit jednoho až dvou (maximálně tří) hashtagů na každý příspěvek. A o to víc si pak rozmyslete, jaké hashtagy vybrat.

Facebook

Výjimkou je zde pouze Instagram, kde se vyplatí využít větší počet různých hashtagů, skrze které pak lze konkrétní příspěvek lépe dohledat (na Instagram se narozdíl od Facebooku nebo Twitteru navíc moc nehraje na psaný projev, proto si těch hashtagů můžete dovolit víc - a to konkrétně až 30).

Sdílení obsahu na více sítích

Pokud svou práci zveřejňujete například na Facebooku, Twitteru i Instagramu, je dobré vědět, jak stejný obsah sdílet na různých sociálních sítích. Pokud vycházíte z Instagramu, pak z něj můžete daný příspěvek přes sdílející tlačítko rovnou přehodit na váš Facebook (samozřejmě ho tam ale můžete hodit i celý znova a třeba ho obohatit nějakým delším textem).

Co se ale týče Twitteru, tam je třeba veškerý obsah nahrávat opravdu celý znovu. Existují sice aplikace, které vám příspěvky z Facebooku automaticky hodí na Twitter, to ale pro nikoho není zajímavé a odkazy navíc nenabízí náhledy na konkrétní fotky, které sdílíte. Proto je na Twitteru třeba vaše fotky samostatně nahrát i s originálním zajímavým textem a jen pár hashtagy (narozdíl od Instagramu). Twitter má pak navíc i tu výhodu, že skrze symbol zavináče v něm můžete označovat další @uživatele a tím je přes vaše příspěvky kontaktovat, udržovat s nimi dialog a upozorňovat na vaši práci.

Úskalí Instagramu

Nepřeceňujte schopnosti sociálních médií

Sociální sítě jsou pěkná věc, která vám do jisté míry rozhodně dokáže pomoct s propagací vaší práce. Současný boom okolo sociálních sítí nás ale občas nutí očekávat od tohoto média zázraky a rituálně před ním dennodenně vysedávat v naději na nějaký ten nový lajk.

Přitom to nejlepší, co pro vyzdvižení své pozice v kolektivu fotografů můžete udělat, je se s ostatními fotografy skutečně naživo setkávat a vzájemně se dělit o své zážitky i praktické rady. A taková zkušenost vám toho může dát víc než tisíc lajků na Facebooku.

Více informací o tom, jak ve spojení s vaším webem co nejlépe využívat sociální sítě, si můžete přečíst v naší sérii tematických článků.