Asi to sami znáte. Jsou tři hodiny ráno, vy nemůžete spát, a tak si pustíte televizi (tedy pokud doma ještě takovou relikvii vůbec máte). A najednou narazíte na nějaký právě probíhající film. Nevíte, co to je, ani o čem to má být. V tomhle bodě je to pro vás jen skrumáž plochých herců přehazujících si mezi sebou groteskní repliky a nejspíš i bojujících (pokud jsou opravdu ty tři ráno) s hordou ohavně digitálních ufonů.
Ale vy se stejně díváte dál. Protože vás vtáhl příběh, nehledě na to, že asi nemá moc valné kvality. Lidstvo totiž už odpradávna zajímají příběhy. Od prastarých bájí a legend až po nejnovější reklamu na toaletní papír. Jakmile má totiž něco alespoň zdánlivou hlavu a patu, našemu mozku se to zpracovává mnohem snáz.
Poutavý příběh táhne
Právě proto dnes příběhy najdeme i na místech, kde byste je vůbec nečekali. Nejen v knihách, filmech nebo televizních seriálech, ale i v reklamách nebo jinak nezajímavých studijních oblastech. Pokud chce prostě někdo někoho něčím zaujmout ještě předtím, než bude vědět, o co se vůbec jedná, docílit toho může právě formou příběhu.
Příběh jednoduše prodává a proto ho můžete využít ve svůj prospěch i v rámci vašeho projektu. Nejdůležitější je si uvědomit, co chcete svým čtenářům představit a co vás samotné k vaší práci táhne. Dobrý a zároveň osobní příběh je totiž klíčem ke všemu.
Osobní námět ze života
Skvělým příkladem takového poutavého příběhu je vyčerpávající článek Michala Sobela s názvem Představa, že to vzdám, mě děsí víc, než představa, že mě to zabije: Jak vznikl post-it za 3 miliony? Ten vypráví úsměvnou formou v podstatě až smutný příběh dvou startupistů, kteří se zatím devětkrát vydali do boje vždy s novým inovativním nápadem a zatím devětkrát se vrátili poražení.
Michalův článek možná nemá šťastný konec, vyzdvihuje ho ale vytrvalost jeho hlavních hrdinů, již zmíněné odlehčené pojetí a především celá jeho aura „ze života“. Celý příběh navíc zpracovává téma, ke kterému se na českém internetu do té doby vlastně ani nikdo pořádně nevyjádřil.
Spojením toho všeho pak tento článek zaujal doslova desetitisíce čtenářů. Michal ho zveřejnil 15. ledna 2014 a propagoval ho jedním tweetem a jedním statusem na Facebooku. K 28. březnu už si článek přečetlo přes 20 tisíc lidí a bzučel v těch největších českých startupovských a podnikatelských kruzích.
Zaujměte tím, co sami milujete
Pointa vyprávění příběhů ale samozřejmě netkví jen v tom přijít s tématem, který k vám jednorázově přiláká masy. Příběh můžete najít v čemkoliv. Můžete psát o tom, s jakými zajímavými lidmi se při své práci potkáváte, jaká krásná místa jste poznali ve svém volnu, nebo jak probíhá zpracování některého vašeho projektu.
Stejně jako se vyprávění příběhů neomezuje na jediné téma, neomezuje se ani na jedinou formu. Pokud se vyjadřujete lépe svými fotkami nebo kresbami (například v podobě komiksů), spíše než formou psanou, není důvod, proč nevdechnout vašemu příběhu život právě takto.
Pokud však preferujete psanou formu, ale chybí vám ono takzvané literární střevo, nezoufejte. Když nám podrobně popíšete dané téma, rádi váš příběh zpracujeme za vás, stejně jako vám můžeme doporučit i ty nejlepší designy pro účinné zformování vašich příběhů, pokud byste například v rámci vašeho vyprávění chtěli kombinovat více médií.
A pokud se vám tedy to, co sami milujete nebo co vás zajímá, podaří zformovat do poutavého příběhu (ať už v jakékoliv podobě), prodáte tím svým návštěvníkům nejen váš projekt, ale i váš upřímný vztah k němu. A právě tím se odlišíte od všech ostatních, které by za vás daný zákazník mohl jinak vyměnit.